Applicatiegerichtheid

Innovatie gaat over het toepassen van ideeën in de praktijk. Om (dagelijkse) problemen op te lossen, op een wijze die beter is dan bestaande oplossingen.

Om creativiteit en innovatie te focussen op (nieuwe) toepassingen introduceerde Edward de Bono in zijn boeken over creativiteit, innovatie en concurrentie (sur/petition) de concepten “Application Concept” (toepassingsconcept) en “Concept R&D” (ontwikkeling van waardeproposities).

Het toepassingsconcept geeft richting aan innovatie en helpt om (oude en nieuwe) ideeën te recombineren. Centraal daarbij staat de vraag “welk probleem lossen we hiermee op”, waarbij het uiteindelijk alleen gaat om problemen van de (eind)gebruiker, en niet om problemen van opdrachtgevers, leveranciers of financiers.

Niet het product of de techniek staan centraal, maar het nut en het gemak van de gebruiker (de waardepropositie). Deze aanpak is later door o.a. Clayton Christensen gebruikt om innovatiestrategieën te ontwikkelen.

7A plaatst alle enablers en aanleidingen, van nieuwe technische mogelijkheden tot veranderingen in wet- en regelgeving, concurrentieverhoudingen en demografie, in de context van de dagelijkse praktijk van de beoogde gebruikers. Het gaat tenslotte om de toepassing, het gebruik van nieuwe producten, diensten en infrastructuren. Er zijn al genoeg Fyras besteld, HSL en Betuwelijnen aangelegd die nauwelijks worden gebruikt.